Kabel & fibernät

Vår fastighet är ansluten till Tele2 (Com Hem), vilket innebär att det i medlemsavgiften ingår ett basutbud av digitala kanaler. Anslut TV’n till Com Hem-uttaget och gör en kanalsökning för att se vilka kanaler som ingår. Vill du ha fler TV-kanaler och/eller bredband och telefoni via Com Hem/Tele2, surfar du in på deras hemsida och beställer de tjänster du vill ha. Fakturan för dessa ytterligare tjänster betalas av dig.

Fastigheten är också ansluten till Telia öppen fiber. Du kan alltså även beställa TV, bredband och telefoni via fiber. Eftersom detta är en öppen fiber, finns tjänster från flera leverantörer. Vilka tjänsteleverantörer som finns att välja bland kan du se på https://www.bredbandswebben.se där man kan ange sin adress och sen få mer information. Har du inte Internet idag så kopplar du in din dator till den röda porten på fibermodemet och när du sedan försöker surfa kommer du automatiskt till en sida med möjlighet att beställa tjänster.

Fibermodemet/mediaomvandlaren som är av märket Inteno har flera nätverksportar för olika tjänster. Den röda porten används för vanlig Internet-anslutning. Övriga kan av olika tjänsteleverantörer användas för t.ex. IP-telefoni och IP-TV.

Vissa lägenheter har även en WiFi router av märket Packet Front kopplat till fibermodemet. Nätverksnamn och lösenord står på baksidan av routern som kan dras av väggfästet genom att hålla inne spärrarna på båda kortsidorna och skjuta routern uppåt. Föreningen har ingen service på dessa routrar, så går de sönder får du själv skaffa en ny router och ansluta till den röda porten på fibermodemet/mediaomvandlaren.

Fibermodem/mediaomvandlare räknas som fast egendom tillhörande lägenheten och får alltså inte avlägsnas. Eventuella fel på medieomvandlaren anmäls till din valda tjänsteleverantör.

Har du frågor, kontakta Mats Martinsson lgh 834, tel 0729 630861, e-mail mats.martinsson(a)me.com.